למגזין המקוון - לחצו כאן
קבוצות קיימות ועתידיות - לחצו כאן

שנת 2012

חדשות ועדכונים

קבוצות
לחצו כאן בכדי להתעדכן בקבוצות העומדות להיפתח או בקבוצות קיימות
חדשות תזונת ספורט
לחצו כאן וקיראו על חדשות תזונת ספורט

הרשמה למגזין המקוון

גליון יוני

הדפסת דף זה

 
 
 
הקשר בין עליה במשקל האם במהלך ההיריון ובין גודל התינוק
 
באימהות שמנות עם עליה עודפת במשקל הגוף במהלך ההיריון חלה עליה של כמעט פי שבע בסיכויים ללידת תינוק גדול בסיכון להשמנת-יתר במהלך חייו. יתרה מזאת, עליה מוגזמת במשקל הגוף במהלך ההיריון מעלה את הסיכון ללידת תינוק גדול, גם באימהות עם מדד מסת גוף תקין לפני ההיריון.
 
החוקרים במחקר זה מצאו קשר בין עודף משקל והשמנת-יתר ובין סיכון מוגבר ללידת תינוק גדול לגיל ההיריון (Large for Gestational Age) – גורם סיכון להשמנה עתידית. הסיכון ללידת תינוק גדול לגיל ההיריון עולה באופן דרמטי במידה וחלה עליה במשקל הגוף מעבר לזו המומלצת בהנחיות באם הסובלת מעודף משקל. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 4321 זוגות של אימהות-תינוקות, שגויסו בין השנים 2002-2009, במטרה לקבוע את ההשפעה של משקל האם והעלייה במשקל במהלך ההיריון על הסבירות ללידת תינוק השוקל למעלה מ-4 ק"ג (איוזון 90 של המשקל). באימהות שדיווחו על מדד מסת גוף לפני-היריון המתאים לעודף-משקל (25-29.9 BMI) נרשם סיכון גבוה כמעט כפליים ללידת תינוק גדול לגיל ההיריון בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין. בנשים שמנות (מדד מסת גוף של 30 BMI) נרשמה עליה של פי 2.64 בסיכון זה.
  
במחקר הנוכחי, רק 29.3% מהנשים עמדו בהמלצות הקבועות בהנחיות לעליה במשקל במהלך ההיריון. 57.7% מהנשים במחקר עלו על הסף המומלץ. לפני ההיריון, 23.7% מהנשים במחקר סבלו מעודף משקל ו-16.2% נוספות סבלו מהשמנת-יתר.
  
החוקרים מסכמים כי בכל משקל, לעליה מופרזת במשקל הגוף במהלך ההיריון השפעה משמעותית על הסיכויים ללידת תינוק גדול לגיל ההיריון, והם מצאו כי גודל התינוק בלידה תורם להתפתחות השמנת-יתר בהמשך. לדברי החוקרים, ממוצעי משקל הלידה עשויים לשמש כסמן למשקל הילד עד הגיעו לגיל טרום-בית ספר ואף עד לבגרות. חשוב שהאם תבין כי הרגלי תזונה בריאים והחלטות נכונות בנוגע לאורח החיים במהלך ההיריון צפויים להשפיע הרבה מעבר לתשעת חודשי ההיריון.
 
 
Matern Fetal Neonatal Med. 2012;25:538-542
  
הדפסת דף זה

 
מזון תינוקות בצנצנת עשוי להכיל מעט מידי ויטמינים ומינרלים
 
מחקר חדש מצא כי תכולת המינרלים והויטמינים בארוחות מוכנות לתינוקות מכילים פחות מ 1/5 הכמות המומלצת של סידן, מגנזיום, אבץ וברזל מן המומלץ. המחקר שנערך באנגליה בחן 8 צנצנות של 4 מן החברות המפורסמות ביותר של ייצור מזון לתינוקות ובחן בעזרת בדיקה מתוחכמת את כמות הויטמינים והמינרלים בכל דגימה. נדגנו 4 צנצנות של מזון בשרי ו- 4 צנצנות של מזון על בסיס ירקות.
 
מן המחקר נראה כי תינוקות אשר בבסיס תזונתם יקבלו 600 מ"ל של מזון תינוקות חלבי ליום ובנוסף עוד צנצנת של מזון בשרי וצנצנת של מזון על בסיס ירקות לא יקבלו מס]יק סידן, מגנזיום, סלניום ונחושת. בממוצע, הרמות היו כ- 20% מן האספקה הנדרשת ליום. החוקרת הראשית הסיקה כי מזון משלים לתינוקות המגיע בצנצנות בתוספת למזון הרגיל על בסיס חלב אינו עומד בדרישות התקן לכמות הנדרשת ליום של ויטמינים ומינרלים לתינוקות.
 
החוקרים טוענים כי יש חשיבות רבה לאיכות המזון הניתן לתינוקות לאחר גיל 6 חודשים: גם במזון המשלים וגם בעזרת הנקה ואו פורמולה מתאימה (אם לא ניתן להניק).
 
 
 
Nazanin Zandet al. Essential and trace elements content of commercial infant foods in the UK. Food Chemistry, 2011; 128 (1): 123