למגזין המקוון - לחצו כאן
קבוצות קיימות ועתידיות - לחצו כאן

שנת 2012

חדשות ועדכונים

קבוצות
לחצו כאן בכדי להתעדכן בקבוצות העומדות להיפתח או בקבוצות קיימות
חדשות תזונת ספורט
לחצו כאן וקיראו על חדשות תזונת ספורט

הרשמה למגזין המקוון

גליון אוגוסט

הדפסת דף זה
 


 
 
 
דבש ושיעול לילי
 
מחקר שנערך בשירותי בריאות כללית, ומתפרסם בגיליון של כתב העת הרפואי המוביל Pediatrics , מוכיח כי דבש יעיל כנגד שיעול לילי טורדני בפעוטות מעל גיל שנה.
 
במחקר השתתפו 300 ילדים בגילאי 1-6 אשר סובלו משיעול לילי טורדני על רקע זיהום בדרכי הנשימה העליונות. המשתתפים במחקר חולקו לשתי קבוצות. הראשונה, קבוצת בקרה בה הילדים קיבלו דבש ללילה אחד והשנייה, קבוצת פלצבו בה הילדים הוזנו בתמצית תמרים "סילאן".
 
במסגרת המחקר הורי הילדים התבקשו לתת לילדים 10 גרם של דבש (כפית גדושה) כחצי שעה לפני השכבתם לשנת לילה. לנבדקים בקבוצת הבקרה ניתן דבש אחד מתוך שלושה סוגים שונים - דבש הדרים, דבש אקליפטוס ודבש מפרחים שפתניים. הילדים בקבוצת הפלצבו הוזנו בתמצית התמרים 'סילאן'. למחרת היום נתבקשו ההורים לדרג את חומרת השיעול ואיכות השינה של הילד בסקאלה שנעה בין 0-6.
 
בקבוצת הבקרה אשר טופלה בשלושת סוגי דבש נרשמה הקלה משמעותית בשיעול. בקבוצה שטופלה בדבש הדרים ניתן הציון 2 לחומרת השיעול בעוד שלפני מתן הדבש הציון עמד על 3.59 נקודות; בקבוצה שטופלה בדבש אקליפטוס חומרת השיעול דורגה 2.25 לאחר מתן הדבש לעומת 3.75 נקודות לפני מתן הדבש; בקבוצה שטופלה בדבש פרחים חומרת השיעול השתפרה מ-3.61 נקודות ל-1.46 נקודות.
 
לדברי פרופ' הרמן-אבנר כהן, מנהל מרכז בריאות הילד, שירותי בריאות כללית במחוז דן פ"ת, "שיעול הנובע מבעיות בדרכי הנשימה העליונות הינו שכיח בקרב ילדים ומטריד הורים רבים היות וגורם לאובדן ימי עבודה והיעדרות הילדים ממערכת החינוך. המחקר הוכיח כי מגיל שנה עשוי הדבש לשמש כטיפול יעיל נגד שיעול לילי. המחקר לא כלל פעוטות עד גיל שנה היות ולא מומלץ מתן דבש עד גיל שנה בשל חשש מהדבקות ברעלן הבוטולינום".
 
פרופ' כהן מוסיף כי "סגולות הריפוי המיוחסות לדבש קשורות בין השאר בנוגדי חמצון שהוא מכיל. ככל שהדבש כהה יותר, כך הוא מכיל יותר נוגדי חמצון המטפלים בתהליך הדלקתי הגורם לשיעול. תכשירים מתוקים כמו הדבש מגרים בפה סיבי מתיקות הסמוכים לסיבי העצב הקשורים לשיעול. התכשירים המתוקים מפעילים חומרים ממשפחת ה'אופיואידים' המשפיעים על מערכת העצבים המרכזית ומביאים לדיכוי השיעול".
 
לתוצאות המחקר ישנה חשיבות היות ומפברואר 2010 נכנסו לתוקפן הגבלות של משרד הבריאות בנוגע למכירת תרופות נגד צינון ושיעול. ע"פ ההנחיות ניתן לספק תרופות נגד צינון ושיעול לתינוקות מעל גיל שנה בלבד ובפעוטות וילדים עד גיל שש ניתן לקבל תרופות אלה במרשם רופא בלבד. על כן לרופאים אין אפשרויות תרופתיות רבות להציע ללקוחות, הדבש יכול להוות אלטרנטיבה יעילה ובטוחה.
 
 
Pediatrics. 2012 Aug 6
 
הדפסת דף זה
 



 
 
 
תדריך חדש למניעת אנמיה וחוסר ברזל בתינוקות ובפעוטות
 
 
על פי התדריך החדש, תינוקות יופנו לספירת דם שגרתית החל מגיל 9 חודשים ובטיפת חלב ינחו את ההורים למתן תוסף ברזל החל מגיל 4 חודשים ועד לשנה וחצי. התדריך החדש למניעת אנמיה וחוסר ברזל בתינוקות ובפעוטות חל על אחיות ורופאי תחנות טיפת חלב ואחיות ורופאים המטפלים בילדים בקהילה.
 
אנמיה מחוסר תזונתי של ברזל שכיחה בקרב ילדים בעולם ובישראל בפרט. ההשפעה השלילית של חסר ברזל על התפתחות והתנהגות הילד נחשבת משמעותית לטווח הקרוב, אך בעיקר בלתי הפיכה לטווח הרחוק. צרכי הגדילה של התינוק והפעוט, והעברתו לתזונה מוצקה, נחשבים כסיבות לשכיחות הגבוהה של חסר ברזל ואנמיה בגיל זה. קיימות אוכלוסיות בישראל בהן שיעור האנמיה מחוסר ברזל עולה על 50% בגיל שנה ולכן חשוב לפעול להבטחת מקור תזונתי של ברזל זמין ומתן תוסף ברזל מתאים להשלמה לכלל אוכלוסיית תינוקות ופעוטות.
 
על פי ההנחיות, תינתן הפנייה לביצוע ספירת דם חד פעמית לכל תינוק החל מגיל 9 חודשים, גם אם אין חשש קליני לחסר ברזל או אנמיה. תינוק עם ערך המוגלובין פחות מ-11 גר'/דצ"ל יופנה לרופא המטפל להערכה וטיפול.
 
התדריך מפרט גם לגבי מתן תוסף ברזל לתינוקות:
 
החל מגיל 4 חודשים מומלץ שכל תינוק יקבל תוסף ברזל וזאת ללא קשר לכמות הברזל במזון אותו הוא אוכל. מינון מומלץ מגיל 4-6 חודשים הוא 7.5 מג' ברזל ליום.
החל מגיל 6 חודשים מומלץ לתת לתינוק כמות של 15 מג' ברזל ליום.
תינוקות שנולדו פגים, לפני שבוע 37 להריון: יש להמליץ על מתן תוסף ברזל במינון של 2 מג'/ק"ג ליום החל מגיל חודש, אלא אם יש הנחיות אחרות הכתובות במכתב השחרור מהפגייה.
משך מתן התוסף: ככלל עד גיל שנה וחצי (18 חודשים).

בתינוקות ובפעוטות אשר ספירת הדם השגרתית המבוצעת החל מגיל 9 חודשים לא נמצאה עדות לאנמיה או לחסר ברזל, ניתן להפסיק את מתן תוסף הברזל בגיל שנה. לצורך זה הקריטריון להיעדר אנמיה הינו המוגלובין גבוה מ-11 גר'/דצ"ל והקריטריון להיעדר חוסר ברזל הוא MCV גדול מ-78. המלצה בכתב לרכישת ברזל במינון המומלץ תינתן להורה על ידי האחות בטיפת חלב בהתאם לגיל ילדו.
 
לקריאת התדריך המלא של משרד הבריאות לחצו כאן