למגזין המקוון - לחצו כאן
קבוצות קיימות ועתידיות - לחצו כאן

שנת 2012

חדשות ועדכונים

קבוצות
לחצו כאן בכדי להתעדכן בקבוצות העומדות להיפתח או בקבוצות קיימות
חדשות תזונת ספורט
לחצו כאן וקיראו על חדשות תזונת ספורט

הרשמה למגזין המקוון

גליון מאי

הדפסת דף זה

 
 
צריכה גבוהה של אורז לבן קשורה לסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2
 
 
מסקירה של 4 מחקרים גדולים להערכת הקשר בין תזונה והסיכון לסוכרת מסוג 2 עולה קשר אפשרי בין צריכת אורז לבן ובין סוכרת, עם זאת, עדיין לא ניתן לקבוע מסקנות חד-משמעיות בנושא.  
 
ארבעת המחקרים כללו כ-352,000 חולים עם כ-13,000 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2 במהלך תקופות המעקב, שנעו בין 4-22 שנים.
 
החוקרים חושדים כי אורז לבן תרם לסיכון לסוכרת לאור הערך הגליקמי (מהירות פירוק הסוכרים שבאורז) הגבוה שלו בהשוואה לאורז חום או חיטה מלאה.  בנוסף, אורז לבן הינו התורם העיקרי לנטל הגליקמי בתזונה של אוכלוסיות בהן אורז מהווה את עיקר המרכיב בדיאטה. 
 
החוקרים חישבו ומצאו שכל מנה מקבילה ל-158 גרם של אורז מבושל. עם כל עליה של מנה בצריכת אורז לבן, הסיכון היחסי להתפתחות סוכרת היה 11% !  הם מעריכים כי צפויים 167 מקרים של סוכרת לכל 100,000 אנשים בגיל העמידה בשנה, עם עליה במנה אחת של אורז לבן בכל יום.
 
מהמחקרים עולה כי הסיכון היחסי לסוכרת מסוג 2 משמעותי יותר באוכלוסיות אסיאתיות בהשוואה לאוכלוסיות מערביות.
 
 
White rice consumption and risk of type 2 diabetes: meta-analysis and systematic review.    BMJ 2012;344:e1454
  
הדפסת דף זה

 
 
האם יש קשר בין BMI גבוה לתסמינים במערכת העיכול ?
 
מחקר חדש שפורסם ב- Obes Rev לאחר שבחן מספר מחקרים גדולים מאשר כי רמה גבוהה של BMI והשמנת יתר קשורים לסימפטומים במערכת העיכול. מטרת המטה-אנליזה הייתה לקבוע אילו סימפטומים שכיחים בין מטופלים עם השמנת יתר.
 
המחקר כלל מחקרים בין שפורסמו בין השנים 1950-2011 שכללו תאור סימפטומים של מערכת העיכול  ו-BMI או השמנת יתר.
 
בסה"כ נמצא קשר מובהק בין סימפטומים של מערכת העיכול ורמת BMI גבוהה עבור כאב בחלק העליון של הבטן (עם סיכון של פי 2.65 לעומת חולים עם BMI תקין ).פירוט הסימפטומים הנפוצים אצל בעלי משקל עודף: רפלוקס (89% יותר בהשוואה לבעלי משקל תקין), שילשול (45% יותר בהשוואה לבעלי משקל תקין), צרבת (74% יותר בהשוואה לבעלי משקל תקין) , הקאות (76% יותר בהשוואה לבעלי משקל תקין), רצון להקאה (33% יותר בהשוואה לבעלי משקל תקין) ופינוי לא שלם (32% יותר בהשוואה לבעלי משקל תקין).
 
עם זאת, לא נמצא קשר מובהק עבור כל סוגי הכאבים במערכת העיכול כולל כאב בטן תחתון, נפיחות, עצירות ואי נקיטת צואה בחילות וחסימה אנלית. המחברים מסכמים כי ידע נרחב יותר של הקשר בין סימפטומים של מערכת העיכול הקשורים להשמנת יתר ביחד עם הבנת הפיסיולוגיה יהיו חשובים לניהול הקליני של מטופלים אלה.
 
 
 Gastrointestinal symptoms and obesity.  Obes Rev. 2012;13:469-479